Zaraz po zakupie wymarzonego body nadchodzi czas na wybór nowego obiektywu. Na rynku fotograficznym znajdziemy wiele propozycji szkieł, które pomogą nam w realizacji najbardziej niezapomnianych ujęć. Jaki obiektyw wybrać, by nie żałować podjętej decyzji? Zobaczmy, jakie szkło najlepiej spełni nasze wymagania.

obiektywy o ogniskowych od 12 mm do 600 mm

Rozważając zakup nowego obiektywu musimy zrozumieć działanie dwóch najważniejszych parametrów: ogniskowej określanej w mm i przysłony symbolicznie oznaczanej literą f.

Fachowo ogniskowa to kąt widzenia obiektywu, czyli odległość soczewki do matrycy w aparacie. Z kolei przysłona decyduje o tym, ile światła wpadnie do naszego aparatu podczas wykonywania zdjęcia.

Stąd można mówić o podziale szkieł na:

  • obiektywy stałoogniskowe o stałej wartości ogniskowej, np. 50 mm i zmiennoogniskowe o różnych wartościach ogniskowych, np. 24-70 mm. Dlatego można wyróżnić szkła z krótką ogniskową – tzw. obiektywy szerokokątne oraz obiektywy z długą ogniskową, czyli o wąskim kącie widzenia.
zdjęcie ogniskowej 24 mm
zdjęcie ogniskowej 70 mm
zdjęcie ogniskowej 210 mm
  • jasne o szeroko otwartej przysłonie, np. f/1.2  i ciemne o dużych wartościach przysłony, np. 5.6. Korzystając z niskich wartości przysłony możemy otrzymać zdjęcia o małej głębi ostrości, na których można zaobserwować charakterystyczne rozmycia tła, tzw. bokeh. Wykorzystując wyższe wartości przysłony, np. f/4, f/5.6, f/11 możemy zauważyć, iż wszystkie elementy na naszym zdjęciu zyskują na ostrości.
zdjęcie o f/1.8
zdjęcie o f/4
zdjęcie o f/22
Jak dobrać odpowiedni obiektyw do typu zdjęć?

Fotografia nie zna ograniczeń! Malarstwo, muzyka, jak i fotografia to dziedziny, które stwarzają wspaniałe pole do eksperymentów. Oznacza to, że szerokokątnym obiektywem wykonamy przepiękny pejzaż, jak i dynamiczne street photo. Jednak aby świadomie tworzyć nieszablonowe ujęcia musimy znać możliwości konkretnych obiektywów.

PORTRET

Jest to jeden z najpopularniejszych rodzajów fotografii. Może mieć charakter dokumentalny – zdjęcia rodzinne, jak również kreacyjny, np. zdjęcia fashion lub beauty. Najczęściej przy tego rodzaju fotografii zależy nam na odzwierciedleniu odpowiednich proporcji modela. Przy klasycznym portrecie świetnie sprawdzą się obiektywy o ogniskowych 50, 85, 105, czy nawet 135 mm. W przypadku bardziej dynamicznych ujęć warto sięgnąć po szkło z ogniskową 35 mm lub mniej. Pamiętajcie, wszystko zależy od naszej wyobraźni!

50 mm f/4.5
85 mm f/5.6

Jeśli zależy Wam na odseparowaniu postaci od tła i stworzeniu pięknego efektu bokeh zabierzcie ze sobą jasne obiektywy o przysłonach rzędu f/1.2, f/1.4, czy f/1.8.

50 mm f/1.8
FOTOGRAFIA ULICZNA

Najbardziej sprawdzą się tutaj obiektywy o ogniskowych 35 mm i 28 mm, często wybieranym obiektywem jest również 24-70mm. Dzięki takim parametrom będziemy mieli duże możliwości, od fotografii ogólnej sceny, po fotografowanie portretów w mieście. Tu również warto decydować się na jasne szkła. W cięższych warunkach przysłona 1.4 może uratować nam zdjęcie od nadmiernych szumów spowodowanych podbijaniem wartości ISO.

35 mm f/1.4
FOTOGRAFIA ŚLUBNA

Moim faworytem w tego typu fotografii są szkła zmiennoogniskowe 70-200 mm lub 24-70 mm. Ogniskowa 24 mm pozwala na wykonanie zdjęć grupowych, 85 mm na stworzenie niezapomnianych portretów, natomiast działając na pełnym zbliżeniu jesteśmy w stanie uchwycić najważniejsze momenty uroczystości, np. zakładanie obrączek. Niskie wartości przysłony, np. f/2 pozwalają również na wykonanie bajkowych zbliżeń detali.

24 mm f/5.6
35 mm f/1.4
KRAJOBRAZY

Ulubionymi obiektywami pejzażystów są obiektywy szerokokątne o ogniskowych 28, 24, czy nawet 16 mm. W połączeniu z odpowiedniego rodzaju filtrem pozwalają na tworzenie kontrastowych, dynamicznych kadrów.  Aby uzyskać ostre i pełne szczegółów zdjęcia wybierajmy wyższe wartości przysłony. Poniżej porównanie wyglądu szkieł o ogniskowych 12-24 mm i 35 mm.

SPORT,  ZWIERZĘTA

Sport, jak również fotografia zwierząt to idealne pole do manewru dla teleobiektywów. Wykonując zdjęcia daleko oddalonych obiektów sięgajmy po takie szkła jak: 70-200 mm, 400 mm, a nawet 150-600 mm. Te o wyższych wartościach ogniskowych są ciemniejsze, co przy tego rodzaju zdjęciach nie stanowi większej przeszkody. Niżej porównanie wielkości obiektywu 150-600 mm f/5-6.3 i 35 mm f/1.4 do małoobrazkowego filmu fotograficznego.

DETALE

Tutaj rządzą szkła Macro. Idealnym wyborem będzie obiektyw o ogniskowej 70 mm ze światłem f/2.8. Pozwoli on na wykonanie ostrych, pełnych szczegółów zdjęć. Makroobiektywy świetnie sprawdzą się przy fotografii flat lay, packshotowej. Nie wyklucza to również fotografowania detali zwierząt!

70 mm f/2.8 obiektyw macro

Rozumiejąc działanie ogniskowej oraz przysłony w obiektywie jesteśmy w stanie tworzyć niezapomniane portrety, czy krajobrazy. Znając podstawowy podział obiektywów, z czasem po nabraniu wprawy i doświadczenia możemy wykraczać poza ustalone ramy i tworzyć zdjęcia, które zostaną w naszej pamięci na dłużej. Pamiętajmy również, że aby uprawiać różne rodzaje fotografii nie musimy posiadać wszystkich rodzajów obiektywów. Sztuką jest dopasowanie kilku rodzajów wysokojakościowych szkieł, które sprawdzą się u nas najlepiej.

Tekst i zdjęcia: Bartłomiej Gołębiowski

Obiektywy na zdjęciach to obiektywy marki Sigma